Ulja / Maziva / Antifiriz

Motorno ulje ima vrlo važnu ulogu i direktno utiče na životni vek motora. Zadatak koji obavlja je čišćenje unutrašnjih delova motora, štiti od rđe i korozije, obezbeđuje dobro zaptivanje, smanjuje trenje i habanje svih pokretnih delova, neutrališe agresivne nusprodukte sagorevanja, štiti od formiranja taloga, obezbeđuje dobro odvođenje toplote i dr. Za siguran rad motora jedna od najvažnijih karakteristika je viskoznost ulja. Viskoznost ili žitkost je merilo lakoće njegovog tečenja na određenoj temperaturi. Naime, što je temperatura viša ulje lakše teče, a što je niža ono teže teče. To je prirodna osobina ulja. Merilo viskoznosti je tzv. SAE gradacija, uvedena od strane Društva američkih automobilskih inženjera (Society of Automotive Engineers).

Definisane su dve serije viskoznih gradacija: sa oznakom “W” i bez te oznake. Ulja sa oznakom “W” predstavljaju monogradna ulja za zimske uslove rada (zimska ulja: SAE 10W, SAE 20W). Ulja bez oznake “W” predstavljaju monogradna ulja za letnje uslove rada (letnja ulja: SAE 30, SAE 40, SAE 50). Kombinovanjem dve viskozne gradacije dobijaju se multigradna ulja koja zadovoljavaju kako letnje tako i zimske uslove rada (SAE 15W-40, SAE 10W-40). Definišu se maksimalnom viskoznošću i pumpabilnosti ulja prilikom pokretanja motora na niskim temperaturama i maksimalnom i minimalnom kinematskom viskoznošću na 100 C, kao i minimalnom viskoznošću nakon smicanja na visokim temperaturama.

Dugogodišnja ispitivanja su pokazala da viskoznost ulja u mnogome utiče na uštedu goriva. Od ukupne potrošnje goriva u nekom motoru oko 8% se upotrebljava za savlađivanje graničnog trenja, a oko 16% na unutrašnje (viskozno) trenje. Upotreba nisko viskoznih motornih ulja rezultira manjim viskoznim trenjem što umnogome utiče na uštedu goriva. Iz tog razloga danas su sve više u upotrebi ulja viskoznih gradacija SAE 0W-30 , 5W-30, 5W-40. SAE klasifikacija pokazuje viskozitet ulja, ali ne određuje sam kvalitet ulja. Za to koristimo specifikacije kao što su: API, ACEA, OEM…

API (American Petroleum Institute) klasifikacija deli se u dve osnovne grupe: S– service/spark ignition (benzinski motori) i C – commercial/compression ignition (dizel motori). 

KategorijaZa motore do (god.)
SN (osnovna)2011
SM2010
SL (uskoro zastareva)2004
SJ (uskoro zastareva)2001
KategorijaZa motore do (god.)
CJ-42010
CI-42002
CH-41998
CG-4 (zastarela)1995
CF-2 (zastarela)1994
CF (zastarela)1994

Moguće je da ulje odgovara i dizel i benzinskim standardima (npr SM/CF).

ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) ima nešto strožije standarde. U njihovoj klasifikaciji postoje 4 klase: A – benzinski motori, B – dizel motori, C – motori sa katalizatorom, vozila sa filterom čestica – low SAPS ulja, E – teški dizel motori. Danas se za benzinske i lake dizel motore koristi oznaka Ax/Bx i Cx. Kada govorimo o Ax/Bx oznakama, postoje: A1/B1, A3/B3, A3/B4 i A5/B5. Pored ovih, postoje i sledeće oznake: C1, C2, C3, C4. Slova A, B, C označavaju klase, a brojevi u oznakama specifične kategorije u okviru tih klasa (ušteda goriva, standardne perfomanse, produženi rok zamene). Generalno gledano, veći broj uz slovo znači i bolji kvalitet. Ulja klase C se koriste kod novijih motora sa filterom čestica – DPF (Diesel Particulate Filter). Novi tip ulja su tzv. “low SAPS (Sulphated Ash, Phosphorous, Sulphur) ” ulja. Ona se koriste da aditivi ne bi blokirali rad DPF filtera pepelom.

ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee) takođe propisuje standarde za motorna ulja. Od oktobra 2010-te je u upotreb GF-5 standard.

OEM standard označava specifičnu preporuku proizvođača vozila i motora, jer američki API standard nije bio u skladu sa potrebama motora u njihovim vozilima. Takve standarde imaju npr. VW (VW500.**, VW505.**), Mercedes (MB228.*, MB229.**), Renault (RN0700, RN0710)…

Detaljnije o preporukama proizvođača vozila za pravilan odabir ulja možete pronaći na linku ovde.

Antifriz je hemijska supstanca koja se koristi kod SUS motora. Njegova osnovna namena je da snizi tačku smrzavanja tečnosti na tačku koja je niža od spoljne temperature na kojoj se vozilo nalazi. Na taj način se sprečavaju značajna oštećenja mehaničkih komponenti (npr. bloka motora). Antifriz sprečava isparavanja i zaleđivanja tečnosti, ima antikorozivna svojstva, sprečava stvaranje kamenca, pomaže u podmazivanju i dr. Nekada se kao antifriz koristio metanol (metil-alkohol), a danas se koristi etilen glikol. Za razliku od metanola i vode, etilen glikol veoma slabo isparava.
Nije preporučljivo koristiti običnu vodu u sistemu za hlađenje zbog brzog isparavanja, ali isto ne treba koristiti ni čist antifriz. Najbolji rezultati se postižu mešavinom optimalne količine vode i antifriza. Na našem tržištu postoje različiti tipovi antifriza, kao i kvaliteta istog. Važno je koristiti odgovarajući antifriz po preporuci proizvođača. Preporučene tabele razblaživanja se nalaze na ambalaži.

U našoj prodavnici možete naći proizvođače rashladnih tečnosti kao što su STEP, Shell, Febi Bilstein, Paraflu.