FAQ
Pogledajte tabelu sa pojašnjavanjem najčešće korišćenih izraza/skraćenica u auto industriji. Šta predstavljaju DPF, ACEA, SAP, CAT, TDI…? |
1) Da li motorna ulja imaju rok trajanja i ako da koliko on iznosi?
Motorna ulja imaju rok upotrebe od 3 godina. Do skora je bio 5 i to je neka vrednost koja se još uvek toleriše. Naravno ne kupujte ulja starija od 3 godine a ako dobijete na poklon ili je vašom krivicom prekoračilo rok upotrebe (iako je kupljeno na vreme) držite se da u normalnim uslovima skladištenja (garaža bar) isto možete koristiti i 2 godine nakon isteka. Ukoliko je na samom ulju rok 5 godina ne premašujte rok za više od 6 meseci. U oba slučaja razmotrite malo skraćenje intervala zamene.
Preuzeto sa linka ovde.
2) Koliko je preporučljivo mešati ulja različitih proizvođača?
Ulja različitih proizvođača naročito ako su iste viskoznosti, kategorije kvaliteta (API, ACEA, proizvođačke specifikacije) i istog tipa (mineralna, polu-sintetička i sintetička) se mogu mešati. Mogu se mešati i ulja SLIČNIH viskoziteta i kategorija i tipa (mineralna sa polusintetičkim i ova druga sa sintetičkim) čak iako su od različitih (ali renomiranih) proizvođača. Ipak ovo nije dobra praksa i ako mešate ulja sličnog kvaliteta, uslovno i kao primer imaginarnog indeksa 100, umesto da dobijete kvalitet 110 (kombinacija najboljih osobina) ili zadržite indeks 100 (dobre i loše strane se potru), u praksi je najčešći slučaj da se dobije mešavina kvaliteta 90 ili čak 80. Nije posebno strašno ali potpuno je nepotrebno. Ukoliko niste potpuno sigurni ili nemate iskustva IZBEGAVAJTE da mešate ulja različitih proizvođača. Što se tiče istog proizvođača možete biti mnogo slobodniji pri dolivanju i uopšte mešanju ulja no ne preterujte. Osnovna pravila su (za ulja istog proizvođača): Možete mešati i različite viskoznosti ali ipak bliske (5W-40 sa 10W-40 ili 5W-30 sa 5W-40), takođe mešajte mineralna sa polusintetičkim a ne sa sintetičkim i gledajte da imaju isti API ili jedan gore ili dole. I na kraju ali ne i po značaju: ne mešajte „low SAPS“ ulja sa „normalnim“ jer sadrže različite aditive, ovo čak i kad su istog proizvođača!
Preuzeto sa linka ovde.
3) Da li su skuplja ulja kvalitetnija i ako jesu da li koristiti pretežno njih?
U principu da ali nije uvek pravilo. Osim toga zavisi i od distributera a i cene u različitim regionima mogu biti prilično drugačije. Brend vuče dobar deo cene i o tome se mora voditi računa. Osim toga svako pravilo ima izuzetaka a pogotovu ovo.
Osim toga treba voditi računa o ukupnom trošku podmazivanja i onome koliko on vredi i koju investiciju (motor) čuva. Skuplja ulja bolje štite motor i dugoročno se pokazuju jednako jeftinim kao i ona jeftinija. Postoji još bar dva aspekta koja ih i na kraći rok čine „jeftinijim“. O.K. skratiću interval zamene za trećinu kod jeftinijeg ulja da bi dobio sličnu zaštitu (vidi sledeće pitanje za detalje), da ali se razlika u ceni smanjuje i potencijalno izjednačava. Recimo: 5W-30 ili 10W-30 polusintetika koja košta 30€ za 4 lit. i 0W-30 sintetika koja košta 45€ za istih 4 litara. Ukoliko prvu menjate na 10k km a drugu na 15k km dolazite na istu cenu. U prethodnom primeru čak iako zadržite isti interval zamene razlika na 15 hiljada km iznosi koliko i 15 litara goriva (ili nešto manje litara)! Na tolikom putu ta je razlika nekih 0,1 litar goriva na 100km. Upravo toliko vam drugo može uštedeti u odnosu na prvo! Kombinacija faktora polako ali sigurno preteže na stranu skupljeg ulja.
Preuzeto sa linka ovde.
4) Da li je bolje koristiti duplo jeftinije ulje i menjati ga 2 puta češće od skupljeg?
Ovo je već mala ali bitna razlika u odnosu na prethodno slično pitanje. Na ovo se pitanje ne može 100% odgovoriti jer mnogo zavisi o kom vozilu se radi kao i o kojim uljima (naročito kojoj kombinaciji auto-ulje). Ipak u principu je odgovor da je bolje skuplje koristiti pun interval zamene preporučen od proizvođača automobila nego poloviti interval i koristiti ulje manjeg kvaliteta. Ako se može nekako uštedeti praksa je pokazala da je ova druga strategija superiornija (ušteda za slučaj 50% skupljeg ulja a duplo dužeg intervala zamene koji ne prekoračuje standardni); pogledajte i tekst: „interval zamene motornih ulja“. Ako se uslovno uzme da je granica za zamenu 50(%) može se reći da oba ulja odrađuju posao ali da sa skupljom varijantom dobijate više za isti novac.
Preuzeto sa linka ovde.
5) Da li je dobro koristiti ulja za teretna vozila u automobilima?
Ako su u pitanju dizel motori odgovor je lakši: DA ali ne stalno. Možda je najbolje koristiti ih kod svake treće ili pete izmene ulja kao jeftin i efikasan način za pranje motora.Ovo naročito ako vozite umereno i ukoliko vaš dizel nije „brzohodan“.Kod benzinskih motora odgovor je donekle drugačiji.Ova ulja se mogu koristiti ali ne sva. Vodite računa da sadržaj sulfatnog pepela iznad 1,5% nije dozvoljen kod benzinaca. Ulja koja nemaju Sx API odrednicu sigurno nisu za ove motore. Ako pak imaju ovu odrednicu onda se uslovno mogu koristiti.
Preuzeto sa linka ovde.
6) Šta znače oznake na gumi?
Svaka guma na svom bočnom zidu sadrži oznaku (primer 205/55/R16 V91). Ova oznaka je najvažniji parametar prilikom izbora odgovarajuće gume za Vaš automobil.
205 | Širina gume (gazeće površine – protektora) u milimetrima. |
55 | Profil gume (serija) – odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima. U ovom slučaju, visina je 55% širine gume. |
R | Označava radijalnu konstrukciju (vrsta guma kod koje su niti namotane radijalno, od ruba do ruba gume. Danas se na putničkim automobilima koriste skoro isključivo radijalne gume. Prednosti radijalnih guma je što su otpornije na udare prilikom nailaska na neravnine na putu, a potrošnja goriva u odnosu na dijagonalne je manja za oko 10%) |
16 | Prečnik felne (u inčima – colima). |
91 | Indeks nosivosti, koji definiše maksimalno opterećenje. U ovom slučaju broj 91 znači da ova guma može izdržati maksimalnih 615kg opterećenja. |
V | Indeks brzine. Slovna oznaka koja označava maksimalnu brzina koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju, u ovom slučaju 240km/h. Gume sa većim brzinskim indeksom su skuplje, jer imaju posebnu smešu koja im dozvoljava da postignu veću brzinu i bolje upravljanje. |
7) Šta znači oznaka na gumi ‘M+S’ ?
M+S standard (eng. Mud and Snow) – M+S oznaka odnosi se samo na geometriju šare i podrazumeva da je 25% (i više) kontaktne površine otvoreno. Ovo zapravo znači da bilo koje gume čija šara ima navedene geometrijske karakteristike mogu biti M+S gume, bez obzira da li su one po svom sirovinskom sastavu i drugim osobinama gume za sve sezone, zimske gume ili letnje gume. Zimske gume su zasnovane na njihovom profilu, hiljade finih posekotina i osobine materijala, posebno pogodne u zimskim uslovima. Dok se elastičnost letnje gume na temperaturama ispod 7 ° C značajno smanjuje – i na taj način pogoršava kontakt na putu – zimske gume imaju posebne gumena jedinjenja pogodna za hladno sa visokim sastavom silicijuma i prirodnog kaučuka. Gume pogodne za zimske uslove su označene simbolom pahuljice.